מידת ההצלחה של עסקים רבים תהיה תלויה בעיקר בתוכנית העסקית שלהם – רעיון עסקי מורחב של העסק שכולל בתוכו את המודל העסקי הראוי שיכול ליצור עסק מרוויח לתקופה ארוכה. מודל עסקי כזה צריך להיות בעיקר מבוסס על אחד היתרונות של העסק שעומד מול המתחרים שלו גם אם בחלקו או גם אם מדובר בתחום קטן וצר מהענף שהוא שייך אליו. זה חשוב על מנת שהוא יקדם את היכולת של העסק להצליח כלכלית וליצירת מודל לתמחור שנותן תשואה טובה.
זה נחוץ וראוי בכל עסק לעשות תכנית עסקית – גם בעסק שרק מקימים אותו וגם בעסק קיים שאין בו תכנית עסקית – וודאי במציאות שמשתנה כל הזמן, חשוב שכל עסק, חברה או ארגון יפעלו בהתאם לתכנית העסקית שתנווט אותם להצלחה ושגשוג. כמו כן, עסק צריך בכל זמן לעשות בדק בית ולהתאים את עצמו ואת המודל העסקי שלו לשוק ולתחרות הקיימת. עסק אמור להתנהל מול תכנית עסקית שהיא יעילה ויש גם לבדוק אותה בכל תקופה ולראות איפה ניתן וצריך לשנות, למשל שינויים במוצרים חדשים, במתן שרות חדש, שינויים בכל המחירים, תוספת מארזים חדשים, תנאי תשלום חדשים, שיטות מכירה או אמצעי המכירה וכולי.
מה צריכה בניית תוכנית עסקית לספק?
בניית תוכנית עסקית טובה אמורה להיות כזו שאפשר יהיה ליישם אותה, היא צריכה להישען על עובדות ולקחת בחשבון את כל הרכיבים שנדרש להביא ללקוחות, למכור להם ולספק להם את המוצר או את השירות בעת הנכונה ובאפקטיביות המיטבית, לנהל את כל הצד הכלכלי ושכל המערכת הזו תרוויח כסף. התוכנית צריכה להיות אסטרטגית וגם מעשית, היא צריכה לתת מילים ברורות לרעיון ולדרכי הביצוע וגם להיות כמותית, מגובה במספרים עם יעדים ולוח זמנים מדויק. כמו כן, היא אמורה גם לכלול תקציב רב שנתי ותזרים של מזומנים חודשי שנגזר מתוך התקציב הזה. בניית הכלים הללו יספקו יכולת בדיקה באיזו מידה אפשר לממש את התוכנית לתקופה ארוכה. תזרים המזומנים יאפשר לחזות אם נדרש משאב כספי נוסף לקיום התוכנית העסקית שנבנתה.
עוד חלקים שמומלץ להוסיף לתוכנית העסקית
ניהול סיכונים – חשוב מאוד לדעת מה הם נקודות החולשה של העסק תוך מענה הולם לכל אחת מהן, כלומר, היה והעסק מבוסס על שיווק של מוצרים מחו”ל, צריך יהיה לבחון את המתחרים ואת השינויים בעלות של חומרי הגלם כשבוחנים במקביל את הקשיים הקיימים בשוק.
טבלאות לניהול פיננסי – לא ניתן לנהל עסק מבלי לשים דגש על כל הנושא הפיננסי ולכן יש חשיבות לבחון את כל הנקודות הללו. במסגרת תוכנית עסקית צריך לחשוף את התכנון הפיננסי מהיום שהוקם העסק בזמן שמתייחסים גם להוצאות הקבועות וגם להוצאות המשתנות. יחד עם זאת, מוטב יהיה לשקול עריכה של טבלאות ניהול פיננסי עבור כל מצב קיצון של הצלחה או כישלון – מדובר במקרים שניתן להפיק מהם את המיטב ולדעת איך להתנהל.
מיתוג – תוכנית עסקית אמורה להתייחס לכל עניין המיתוג ולספק רעיונות למראה הגרפי ולהצגת הטקסט הפרסומי.
המאמר נכתב ע"י טל שלמון-צעידי יועצת ומאמנת עסקית.